Parimad praktikad
Andmete valdkonna nõuded ja juhised annavad asutustele üldise raamistiku. Eesti nõuete ja juhiste kõrval eksisteerivad samas ka laiemad rahvusvahelised parimad praktikad, samuti on igal asutusel oma tegevusest ja organisatoorsest ülesehitusest tulevad täpsemad vajadused.
Igal asutusel on vaja seega kujundada oma kontekstile sobiv vajaduste ülevaade ning luua andmepõhise organisatsiooni rakendamise raamistik, mis lähtub kõigist ülal nimetatud komponentidest.
Sellel lehel jagame asutuste praktikaid selliste raamistike või juhiste loomisel. Loodame, et need on inspiratsiooniks ka teistele asutustele!
ANDMEHALDUSE KORRALDUS EHITISREGISTRI NÄITEL
Andmehalduse korraldus Ehitisregistris
2023. aastal tellis ehitisregister (EHR) analüüsi, mille eesmärgiks oli välja töötada soovitused ja tegevusplaan ehitisregistri (EHR) andmehalduse raamistiku uuendamiseks ning juurutamiseks. Analüüs käsitles EHRi jaoks olulise ehitusvaldkonna konteksti (sh. digitaliseerituse seis ning sektori andmevajadused), auditeeriti andmebaaside ja halduspraktikate hetkeseisu ning anti ülevaate andmehaldusega seotud õiguslikust kontekstist. Samuti defineeriti analüüsi käigus EHRi kontekstis vajalikud andmehalduse komponendid, rollid, tööprotsessid ja tehniliste lahenduste valikud, lähtudes Eesti andmehalduse ja -kvaliteedi juhistest ning andmekirjelduse standardist. Analüüsi käigus antud soovitused on täiendatud detailsete näidisdokumentide, -vormide ja -protsessijoonistega, mis on abiks väiksemate asutuste andmehalduse korraldamisel.
Analüüs viidi läbi 2023 aastal, tellijaks oli Kliimaministeerium ning teostajateks TalTech ja Sorainen.
Dokumendid
-
Analüüsi raport (dokument)
-
Analüüsi raames toimunud töötubade slaidid (lisa 0.1; lisa 0.2; lisa 0.3)
-
Soovituslik põhi asutuse andmehalduse korra loomiseks (lisa 1.0)
-
Andmehaldusega seotud tööprotsesside joonised koos seotud rollide ja tegevustega (lisa 1.1)
-
Andmehalduse protsessijoonised (lisa 1.2)
-
EHRi andmevarade ülevaade: andmevarad (lisa 2.0); andmestikud (lisa 2.1); andmetabelid (lisa 2.2); andmeväljad (lisa 2.3)
-
EHRi ärisõnastik (lisa 2.4), ärisõnastiku hierarhiad (lisa 2.5), ärireeglid (lisa 2.6) ja andmenõuded (lisa 2.7)
-
Andmevahetuslepingu põhi (lisa 2.8) ja vastavate lepingute registri blanketid (lisa 2.9)
-
Ärisõnastiku kirjeldamise mall (lisa 3.1)
-
Andmekirjelduse mall (lisa 3.2)
-
Terminite ja andmekirjelduste seoste mall (lisa 3.3)
ANDMEHALDURI KOMPETENTSI PROFIIL
Andmehalduri kompetentsi profiil
Dokumendi eesmärk on kirjeldada andmehalduri rolli, ülesandeid ja vajalikke oskusi organisatsioonis. Andmehalduri kompetentsi profiil aitab luua ühtset arusaama andmehalduse valdkonnast ning toetab koolituste, töökuulutuste ja ametikirjelduste koostamist andmehalduse valdkonnas.
ANDMEHALDUSE TÖÖD EISA NÄITEL
Käesoleva magistritöö eesmärk oli analüüsida ja rakendada andmepõhise juhtimise pilootprojekt Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse (EIS) Innovatsiooniteenuste ja iduettevõtluse osakonnas. Magistritöö keskendus peamiselt sellele, kuidas andmehaldust integreerida organisatsiooni äriprotsessidesse, parandada andmekvaliteeti ning luua selged vastutusvaldkonnad andmete haldamiseks ja analüüsimiseks. Töö raamistik tugines kvalitatiivsetele ja kvantitatiivsetele meetoditele, kasutades DAMA-DMBOK, CRISP-DM metoodikaid ja RIHAKE andmehaldustarkvara. Uurimuses viidi läbi ekspertintervjuud ja andmete audit, mis võimaldasid tuvastada olemasolevaid kitsaskohti, sealhulgas struktureerimata andmehaldust, puudulikku andmearhitektuuri, dubleeritud andmeid ning piiratud analüüsivõimekust. Pilootprojekti tulemusel määratleti andmehalduse rollid, sealhulgas andmeomanik ja andmehaldur, dokumenteeriti valitud EIS’i teenuse alusel äriprotsessi andmevood ning alustati RIHAKE standardiseeritud metaandmete rakendamist. Selgus, et struktureeritud andmehaldus aitab parandada organisatsiooni sisest koostööd ja tõsta seeläbi andmete kvaliteeti. Peamised järeldused rõhutavad andmehalduse strateegilise tähtsuse kinnitamist organisatsiooni juhtkonna tasandil, tervikliku andmevoogude kaardistamise olulisust automatiseerimise alusena ning kvaliteetsete mõju hindamise süsteemide loomist. Saadud kogemusi on võimalik rakendada ka teistes avaliku sektori organisatsioonides, kus andmehaldus vajab süsteemsemat lähenemist ja selgemaid vastutusalasid.
Autor: Marek Popman
​